-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52298 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در خصوص موجود نامرئي از قبيل جن توضيح دهيد.

جن موجودي است كه در شرايط عادي براي ما قابل درك حسي نيست و مشخصات زيادي در قرآن و روايات براي جن ذكر شده است از جمله:

1_ موجودي است كه از شعله آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك

آفريده شده است. جن را از شعله هاي مختلط و متحرك آتش خلق كرد.1[12]

2_ داراي علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. ما قرآن عجيبي شنيده ايم كه به راه راست هدايت مي كند، پس ما به آن ايمان آورده ايم و هرگز كسي را شريك پروردگار مان قرار نمي دهيم.[13]

3_ داراي تكليف و مسئوليت است. هنگامي كه هدايت قرآن را شنيديم به آيمان آورديم و هر كس به پروردگارش ايمان بيارود، نه از نقصان مي ترسد و نه از ظلم.[14]

4_ گروهي از آنان مؤمن صالح و گروهي كافرند در ميان ما افرادي صالح و افرادي غير صالح اند و ما گروه هاي متفاوتي هستيم.2[15]

5_ آن ها داراي حشر و نشر و معادند. گروهي از ما مسلمان و گروهي ظالمند، هر كس اسلام را اختيار كند راه راست را برگزيده است، و اما ظالمان آتش گيره و هيزم دوزخ اند.[16]

6_ آن ها قدرت نفوذ در آسمان ها و خبر گيري و استراق سمع داشتند و بعداً شدند ما پيش از اين به استراق سمع در آسمان ها مي نشستيم، اما اكنون هر كس بخواهد استراق سمع كند، شهابي را در كمين خود مي يابد.[17]

7_ آن ها با بعضي انسان ها ارتباط برقرار مي كردند و با آگاهي محدودي كه نسبت به بعضي از اسرار نهاني داشتند به اغواي انسان ها مي پرداختند: مرداني از بشر به مرداني از جن پناه مي بردند، و آن ها سبب افزايش گمراهي و طغيان شان مي شدند.[18]

8_ در ميان آن ها افرادي يافت مي شوند كه از قدرت زيادي برخوردارند: يكي از گردن كشان جن به سليمان گفت من تخت ملكه سبا را پيش از آن كه از جاي برخيزي از سرزمين او

به اين جا مي آورم.[19]

9_ آن ها قدرت بر انجام بعضي كارهاي مورد نياز انسان دارند :گروهي از جن پيش روي سليمان به اذن پروردگار كار مي كردند، و براي او معبدها، تمثال ها،و ظروف بزرگ غذا تهيه مي كردند.[20]

10_ خلقت آن ها در روي زمين قبل از خلقت انسان ها بوده است: ما انسان را از گل خشكيده اي كه از گل بدبوي گرفته شده بود آفريديم، و جن را پيشي از آن آتش گرم و سوزان خلق كرديم.3[21]

11_ هدف از خلقت آن ها عبادت خدا و بدين وسيله به تكامل رسيدن است: من جن و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند.[22]

12_ از آيات قرآن استفاده مي شود انسان نوعي برتر از جن است، به دليل اين كه تمام پيامبران از انسان ها برگزيده شدند،[23] و جنيان به پيامبر اسلام كه از نوع بشر بود ايمان آوردند،[24] و نيز مسخر حضرت سلميان بودند.4[25]

13_ شيطان (ابليس) از طايفة جن است: به فرشتگان گفتيم: براي آدم سجده كنيد،آن ها همگي سجده كردند جز ابليس كه از جن بود.[26]

14_ ازدواج و توالد و تناسل دارند[27]،هيچ انس و جن پيش از ايشان با آن ها (حوريان

بهشتي) تماس نگرفته.[28]

15_ آن ها ما را مي بينند ولي ما آن ها را نمي بينيم او (شيطان) و هم جنسانش شما را مي بينند و شما آن ها را نمي بينيد.[29]

16_ گاهي آن ها به صورتي متمثل شده و خود را به انسان نشان مي دهند: لشكريان سليمان از جن و انس و پرندگان نزد او جمع شدند.[30]

17_ شيعه و غير شيعه دارند: امام باقر (ع) به ابوحمزة ثمالي فرمود: كساني را كه ديدي گروهي از شيعيان از طايفه جن بودند.[31]

[12]رحمن(55) آية 15.

[13]جن(72) آية 1 _ 2.

[14]همان، آية 13.

[15]همان، آية 11.

[16]جن (72) آية 14 و 15.

[17]همان، آية 9.

[18]همان، آية 6.

[19]نمل (27) آية 39.

[20]سبا (34) آية 12 و 13.

[21]فجر (15) اية 26 و 27.

[22]ذاريات (51) آية 56.

[23]تفسير نمونه،ج 25، ص 155.

[24]جن (72) آية 1.

[25]نمل (27) آية 17.

[26]كهف (18) آية50.

[27]علامه طباطبايي الميزان، ج 2 (ترجمه( ص 186).

[28]الرحمن (56) آية 56 و 74.

[29]اعراف (7) آية27.

[30]نمل (27) آية17.

[31]محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج 1، ص 440، مادة جن، شمارة 2658.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.